#millionsMissing Gent – zaterdag 13 mei 2023

Na een voor gezonde mensen al amper voor te stellen voorbereiding door de Vlaamse ME-actiegroep 12ME, was het dan zover.

Onder de moderne Stadshal in hartje Gent werden zaterdag 13 mei 100 paar lege schoenen uitgestald, met onder sommige paren door patiënten en naasten ingestuurde foto’s en teksten. Je vindt ze allemaal hier  

Natuurlijk trekken die de aandacht, als je daar als Belg of toerist of Belgische toerist toevallig belandt. De ongeveer 20-25 gedreven vrijwilligers hebben tussen 2 en 5 uur honderden mensen aangesproken en (de ernst van) ME uitgelegd. In zeker 5 talen aan uit zeker 20 verschillende landen afkomstige passanten.

Muzikale omlijsting


De Konnies verzorgden met intervallen een muzikaal intermezzo met hun pakkende muziek: echt publiekstrekkers. Ook het weer liet zich van zijn beste kant zien, en zelfs de politie kwam even een kijkje nemen. Het voelde als een bescherming, 2 auto’s die daar een tijdje langs de zijlijn hebben gestaan.

Heel veel jongeren uit allerlei landen stonden open voor de verhalen over en de beschrijving van ME. Velen van hen waren tot tranen toe geroerd toen zij -vaak voor het eerst- over de ziekte hoorden.


Lege schoenen


De lege schoenen zijn zo’n sterk symbool – daar kan een aangrijpend gesprek aan gekoppeld worden. Ze zijn hét contactpunt tussen medemensen die zelf niemand kunnen zien en die door niemand wórden gezien. Ze geven de Onzichtbaren een gezicht, en de gedwongen stillen een stem.

Ook de pers zette zijn beste beentje voor: er werden artikelen gepubliceerd in Het Laatste Nieuws  en de Provinciale Zeeuwse Courant

Kortom, deze actie had alles wat maar impact kón hebben: heldendom, verbondenheid, ontroering, grenzeloosheid, gedrevenheid. En boven alles liefde in menselijke interacties.

Het maakt niet uit, waar het zaad terecht is gekomen. Was het deze dag niet gezaaid, nergens.

foto’s: ME Centraal
voor alle informatie over de voorbereidingen van deze door 12ME georganiseerde actie zie de website  en de fb-pagina van 12ME, een aan kracht en invloed rap winnende organisatie van gedreven vrijwilligers.


👉 12ME zelf plaatste al een fotoreportage. Later deze week zal daar een verslag van gisteren gepubliceerd worden. 👈



zie ook de post op fb, met meer foto’s van het gebeuren.

Een gedachte over “#millionsMissing Gent – zaterdag 13 mei 2023

  1. Pingback: Millions Missing Gent 2023 - 12ME

Plaats een reactie