Vervolgen?

Onder het grote aantal van jullie dat naar aanleiding van de negatieve berichten in Trouw en NRC naar de redacties van beide kranten schreef, was ook volledige bedlegerig patiënt Wim van Berk. Ook Wims vrouw heeft een ernstige vorm van ME.

Wij vinden het zinvol om al jullie reacties en de eventuele reacties die jullie kregen te bundelen en op onze website te plaatsen. En wellicht ook nog eens gebundeld aan beide redacties te versturen.

Mee eens? Mail dan je correspondentie met Trouw of NRC naar MECentraal@gmail.com en zet erbij of je naam genoemd mag worden.

Hieronder de reactie van Wim en het antwoord dat hij kreeg. Zijn reactie daarop met als leestip Osler’s Web te lezen, volgt daarna.

Beste Trouw,

Tussen je oren zit je lijf’ was de titel van het stuk van Malou van Hintum op 23 maart in de rubriek Wetenschap.

Tot mijn grote verbazing las ik dit artikel.

Zelden zoiets achterhaald en vooringenomen journalistiek gelezen in plaats van de gezondheidsraad goed te citeren en onderzoek te doen als ze schrijft over cognitieve gedragstherapie.

Klakkeloos oude achterhaalde standpunten over deze cognitieve gedragstherapie citeren zonder enige vorm van waarheidsvinding!

Tientallen rapporten hebben al bewezen dat dit niet werkt en zelfs schade toebrengt

Het lijkt of ze bronnen heeft overgenomen van oude mastodonten van het medische kamp wat al jaren achterhaald is……Schande!

Ik als lid van De Correspondent las als enige krant de trouw nog wel eens maar na dit artikel is bij mij echt de emmer overgelopen.

In dit artikel schoffeert zij 40.000 patiënten die zwaar ziek zijn wereldwijd 18 miljoen mensen waarvan in de VS al meer als een miljoen.

Slecht huiswerk en er kwetsend voor deze groep patiënten die kampen met 1 van de ergste ziektes die je je maar voor kunt stellen……( wat nu dus erkend is door de gezondheidsraad)

Weet u dat het met de ziekte M.S Parkinson en alzheimer ook zo is gegaan…

En dit nog van een vrouwelijke journalist die nog met haar denken in de 19tiede eeuw zit en denkt dat vrouwen aan Hysterie lijden die met bepaalde klachten komen.

Van de Telegraaf had ik zoiets verwacht maar van de Trouw? Een rectificatie zou jullie sieren maar vrees dat deze mail direct de prullenbak in zal gaan….

Waar eigenlijk dit artikel in thuis hoort!

Vriendelijke groet W van Berk

***

Beste Wim van Berk,

Naar aanleiding van uw mail van gisteren, 29 maart, bericht ik u het volgende. Over de berichtgeving in Trouw inzake het advies van de Gezondheidsraad m.b.t. chronische vermoeidheid (ME) hebben mij meerdere vragen en klachten bereikt. Een en ander is voor mij aanleiding deze berichtgeving aan een nadere analyse te onderwerpen. Mogelijk besteed ik aandacht aan dit onderwerp in een van mijn komende rubrieken. Ik houd u op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Adri Vermaat

***

Beste Adri Vermaat,

Bedankt voor je reactie!

Er zit zo’n andere kant aan het verhaal M.E die journalistiek veel interessanter is…..( chronisch vermoeidheid syndroom is iets anders als M.E bij alle chronische ziekten ben je vermoeid

bij M.E is er sprake van uitputting) Daardoor ontstaat er een enorme verwarring……door verkeerde naamgeving aan een al reeds bestaande ziekte ( geregistreerd bij de W.H.O )

Als je echt in deze materie zou duiken en werkelijk alle bronnen zou raadplegen( en dan bedoel ik niet de oude grijze garde in Nederland) dan zou je echt een stuk kunnen schrijven

waar je geschiedenis mee schrijft…..

Adri wist je dat de Noorse regering publiekelijk zijn verontschuldigingen heeft geuit naar alle M.E patiënten in dat land……

Je begrijpt dat wereldwijd 18 miljoen patiënten waarvan in de VS al meer dan een miljoen een enorm schandaal op zou leveren dat daar al ruim 40 jaar de verzekeringen proberen

de ziekte tegen te werken kost natuurlijk vermogens en dat weten ze….dit verhaal gaat zoveel dieper….

Advies neem daar je tijd voor om een echt objectief stuk te schrijven.
MEC-2.4.18 oslers web

Lees tip: www.oslersweb.com

Met Vriendelijke groet Wim van Berk

 

Plaats een reactie