RADAR+ (AVRO/TROS) steekt  patiënten een mes in de rug

RADAR+ zegt zelf “hét enige consumentenlifestylemagazine van Nederland te zijn met uitgebreide website vol (bespaar)tips, oplossingen en ideeën om gezond te blijven van lijf & geest”. En dat alle artikelen betrouwbaar zijn, want “kritisch, praktisch en optimistisch geschreven door de deskundige redacteuren van RADAR+”.

Onderstaand een mailwisseling tussen Lou Corsius, vader van de recent aan de gevolgen van ME overleden zeer ernstig zieke Céline, en RADAR+. Naar aanleiding van een artikel waaruit dat betrouwbare en kritische allesbehalve blijkt.

Geachte redactie,

Bijgaand zend ik u mijn reactie op het betreffende artikel. Mevrouw Reijnen suggereert dat ME een modeziekte is, een modegril zelfs. In september vorig jaar is onze dochter op 32 jarige leeftijd overleden als gevolg van deze “modegril”. Op 27 januari van dit jaar is een 28 jarige medepatiënte overleden als gevolg van dezelfde “modegril”.

Het artikel van mevrouw Reijnen wordt gekenmerkt door de afwezigheid van relevante informatie die ik bij een serieus blad wel zou verwachten.

Door het schetsen van een verkeerd beeld van de ziektes Longcovid, Fibromyalgie en ME/CVS brengt mevrouw Reijnen schade toe aan de patiënten.

Een excuus van uw zijde zou op zijn plaats zijn.

Beste mevrouw of meneer Corsius,

Allereerst wil ik mijn medeleven betuigen met de dood van uw dochter aan de ziekte ME. Dat is natuurlijk verschrikkelijk. 

Over ziekten als Fibromyalgie en ME/CVS lopen de meningen nogal uiteen, zeker onder artsen. De mening van mevrouw Reijnen is voor haar rekening, wij hebben geprobeerd een genuanceerd beeld te schetsen.

Maar ik begrijp het als we u tot diep in uw ziel gegriefd hebben en daar bied ik mijn oprechte excuses voor aan.

Hartelijke groet,

José Rozenbroek
Hoofdredacteur 

Dit schrijft dus de hoofdredacteur van een blad, behorend bij een tv-programma dat misstanden aan de orde stelt. Deze reactie, waarin de hoofdredacteur wegduikt voor de verantwoordelijkheid voor deze publicatie en beweert dat het een genuanceerd artikel zou zijn, is onbegrijpelijk.

Op Facebook werd opgemerkt:

In een publicatie van RADAR notabene? Dat programma dat organisaties de maat neemt als ze iets fout doen? Wat een achterlijke en gevaarlijke bewering in dat artikel, zeg. Je zou er bijna RADAR op afsturen, maar eh…

Corsius stuurt vervolgens samen met zijn echtgenote een antwoord op de reactie van RADAR+. De reactie van Radar en het antwoord van Corsius zijn hier te vinden.

Hij sluit zijn antwoord als volgt af en voegt de links nogmaals toe:

Het gaat hier niet om meningen van individuen of zij nu arts zijn of niet, het gaat om feiten. De feiten zoals weergegeven door de Gezondheidsraad, door het IOM en door NICE ontbreken ten enenmale.

U biedt excuses aan dat u mij tot in het diepst van mijn ziel gegriefd zou hebben. Daar gaat het niet om.

Door het schetsen van een verkeerd beeld van de ziektes Longcovid, Fibromyalgie en ME/CVS brengen uw blad en mevrouw Reijnen schade toe aan de patiënten die lijden aan een van deze ziekten.

Het achterhouden van wezenlijke informatie van gerespecteerde instituten draagt daaraan bij.

Dáár zou u excuses voor moeten aanbieden, excuses aan de gehele patiëntengroep. Het zou u sieren als u het artikel intrekt en een rectificatie publiceert waarin u deze tekortkomingen aan de orde stelt, en het advies van de Gezondheidsraad, het IOM/NAM en NICE vermeldt.”

Aldus Dhr. Corsius.

Mocht deze mailwisseling een vervolg krijgen, dan publiceren we die ook. Dhr. Corsius is in elk geval van plan het hier niet bij te laten zitten.

Foto: Pixabay
Afbeelding quote: Radar+
zie ook de post op fb

2 gedachtes over “RADAR+ (AVRO/TROS) steekt  patiënten een mes in de rug

  1. Het aanzetten tot discriminatie is strafbaar. Deze publicatie van radar leidt tot discriminatie.

    Het is in ieder geval “fake news”. Verspreiden van dergelijk nieuws is in de mode.

    ME bestaat al zo ontzettend lang (veel en veel langer dan radar en mevrouw Reijnen bestaan en die zijn toch ook niet meer in de mode?) en van mode te spreken, is aanzetten tot discriminatie.

    Like

  2. Shame on you Radar !! Dit is ronduit schofferend voor ALLE ME/Long-Covid en Fibromyalgie patiënten! Zeer zeer teleurstellend om slopende ziektes die verlies van leven met zich meebrengen en in het slechtste geval alleen nog maar overleven overblijft , WEER weg te zetten in de ‘ tussen je oren ‘ hoek !! Het moge duidelijk zijn dat er GEEN gedegen onderzoek vooraf gedaan is ! Verschrikkelijk wat een klap in ons gezicht, want ja ik ben er ook zo één waarbij het ‘tussen de oren zit ‘

    Hartelijk dank mevrouw Reijnen voor uw ‘ nieuwe ‘ inzicht , waarmee we al decennialang mee te maken hebben ! Weet u , het is OUD nieuws , dus ga u maar eens verdiepen in wat de heer en mevrouw Corsius hebben aangedragen en kom er dan sportief op terug en wees vooral blij en dankbaar dat u niet in onze schoenen ( die al jarenlang in de kast staan ) ligt.

    Lenny Spruijt

    Like

Plaats een reactie