Dankwoorden van een (ex?-)activist

Op 13 mei j.l. kondigde René Robert, oom van de op 28 december 2012 indirect aan de gevolgen van ME overleden Denise de Hoop aan, na al die jaren intensief actievoeren te stoppen.

ME Centraal en andere vonden dat dat niet onopgemerkt voorbij mocht gaan, en verrasten hem aangenaam. In deze post bedankt René daar vanuit de grond van zijn hart voor, en legt uit waarom nu het moment was te stoppen.

Lieve allemaal,

Het is alweer een paar weken geleden dat ik vrij plotseling aan Rob Wijbenga heb doorgegeven dat ik wilde stoppen met al mijn ME-activiteiten – zoals recent nog de 4 daagse van Nijmegen en de petitie Verzeker ME.  Waarom die stap is genomen, wil ik jullie graag uitleggen.

Vanaf oktober heb ik als goed koorlid, samen met de andere koorleden, gezorgd dat de kas van het Andijks Gemengd Koorgoed werd gevuld  door de verkoop van amaryllisbollen. Dat doen wij elk jaar om zo zorgeloos te kunnen blijven zingen. Daarna heb ik tot 10 april 2024  een zéér intensieve periode gehad, en heb toen ervaren dat mijn energie niet meer is wat het was.

Als betrokken lid  heb ik mij  voor 100% ingezet en op eigen initiatief mogen mee helpen aan het afscheidsconcert van onze fantastische dirigent Margreet Drijver, dat op  14 april  werd gehouden in de schouwburg “Het Park in Hoorn.  

Ik heb er een aantal zaterdagen voor opgeofferd om het winkelend publiek in Hoorn aan te moedigen te komen luisteren naar het uitzwaaiconcert van Margreet.  Helaas werd door sommigen mijn hulp niet altijd goed begrepen en stoorden zij zich aan mijn gedrevenheid. Het koste mij veel energie en overtuiging ten opzichte van mijzelf om daar mee om te gaan.

In die periode heb ik alle koorleden gevraagd een leuke en dierbare herinnering  op een A4 formaat te schrijven als dierbaar naslagwerk voor Margreet. Daar is heel erg positief op gereageerd. Uit eindelijk zijn er twee multomappen met elk 60 pagina`s met mooie verhalen en belevenissen met foto`s in verwerkt. De opmaak en de franje om van de multomap een indrukwekkend naslag werk te maken, heb ik voor mijn rekening genomen. Ook dat stuitte op weerstand. Uiteindelijk is mij het wel gelukt om twee prachtige naslag werken samen te stellen.

Onder dit artikel een door mij speciaal eigen ontworpen A3 poster als dank voor de steun van Margreet door de jaren heen.

Nadat mijn afscheid uitgebreid was beschreven bij ME Centraal, barstte er een tsunami van waardering, bedankjes en lofuitingen los. Ik werd er stil van. Voelde mij ook wel een beetje schuldig om zo abrupt te gaan stoppen, maar het kon echt niet anders! Door een aantal gebeurtenissen die mijn verleden aanraakten, was het gedaan met de energie.

Dat was het moment dat ik resoluut de knoop heb door gehakt. Het is ook de oorzaak dat ik zo laat op al jullie bedankjes reageer. Vergeef mij! Het gaat nog niet geweldig maar ik heb de stijgende lijn weer ingezet.

Zij die zich afvragen wat er is gebeurd, kan ik alleen maar aangeven dat er in mijn jeugd een periode is geweest van zwarte pedagogie. Het is een trauma die ik niet meer kwijtraak. Door zingen en muziekinstrumenten te beoefenen zoals trompet en piano te leren spelen, kan ik mijn gedachten in balans houden. Zingen is mijn liefste bezigheid. 

Wel lieve mensen, door jullie geweldige en ontroerende reacties en de gift van de ME-community via ME Centraal hebben jullie mij zeker geholpen om weer mentaal in balans te komen.

Mijn vrouw Joke en ik zijn jullie zéér dankbaar. Er is in al die reacties wel gememoreerd dat ik eigenlijk een lintje verdien. Maar lieve mensen, jullie  reacties en grenzeloze waarderingen overstijgen elke koninklijke onderscheiding. Dit draag ik voor altijd bij mij, en een lintje……dat moet ik toch uiteindelijk weer inleveren.


Volkomen onverwacht werd ik op donderdag 13 juni verrast toen DHL mij  een grote doos bezorgde. Wij hadden niets besteld en hadden geen idee van wie dat kwam.

Na het openen  werd het al snel duidelijk. Op initiatief van Marij de Vos hebben verschillende ME- en long covid-patiënten mij verrast met heel veel lieve kaarten en een Willow Tree beeldje dat een bosje vergeet ME nietjes in haar handen hield.

Ik was sprakeloos en kon mijn emotie niet onderdrukken. Zulke lieve waarderingen doen mij ontzettend goed! Al die 12 jaar heb ik mijn inspiratie gehaald uit de aanmoedigingen en de uitingen van lof van ME patiënten. Ik ga op mijn fb-tijdlijn hier nog verder aandacht aan schenken. Dank jullie wel ME- en long covid-patiënten!

Dank jullie wel! Ik verdwijn niet uit beeld en zal alle ontwikkelingen volgen en delen op mijn Facebook tijdlijn.

Dankbaar en vol trots zeg ik: dank je wel dat ik voor jullie mocht strijden!

Lieve groet,
René

Een foto van het flyeren in Hoorn met door mij gemaakte en  geplastificeerde posters als billboard.  Samen met Margreet (in het roze) en mijn zangmaatje Cordelia Sheets 

tekst en foto’s: René Robert

zie ook de post op fb

Een gedachte over “Dankwoorden van een (ex?-)activist

Plaats een reactie