Oproep: teken deze brief!

Dat kan hier. Let op: je krijgt een mail waarin je je naam bevestigen moet.

Sajid Javid is de voormalig minister van volksgezondheid van Groot-Brittannië, en maakte zich in die hoedanigheid hard voor de ME-patiënten daar. A.s. woensdag 1 mei leidt hij een debat in het Britse parlement over ME.

Steve Topple, initiatiefnemer van The Chronic Collaboration, is afgelopen vrijdag een actie gestart om een aan Sajid Javid gericht verzoek te laten tekenen. Hij is journalist voor The Canary, en zijn partner is zeer ernstig door ME getroffen. Daarom voert hij regelmatig acties uit.

Ook jij kunt deze brief, waarvan je de vertaling hieronder vindt, ondertekenen. Het is een appèl op Javid om ook aandacht te schenken aan een aantal recente, schrijnende gevallen van gehospitaliseerde ME-patiënten, waaronder Millie McAinsh.

“Beste Sajid Javid,

We zijn blij dat u op woensdag 1 mei een debat in Westminster Hall over myalgische encefalomyelitis (ME) leidt, en we danken u ook voor uw werk voor deze verwoestende ziekte tijdens uw periode als staatssecretaris voor gezondheid en sociale zorg.

Als (ME-)gemeenschap zijn we collectief zeer verontrust door de situatie van verschillende ME-patiënten in NHS*-ziekenhuizen.

Al zijn Millie, Carla en Karen individuele gevallen, ze worden momenteel alle drie verwaarloosd, mis-behandeld en in sommige gevallen beschimpt door medische beroepslieden die zogenaamd belast zijn met hun zorg.

Millie is onder de Deprivation of Liberty Safeguarding (DoLS) geplaatst – en in handen van medische professionals die haar ME-diagnose niet geloven.

Carla bevindt zich in een vergelijkbare situatie – de ‘behandeling’ van het ziekenhuis heeft ertoe geleid dat ze meer dan twee weken lang onbehandelde aanvallen heeft gehad.

Karen wordt het leven zuurgemaakt door de weigering van de NHS om haar ME serieus te behandelen – momenteel is ze gedwongen opgenomen in een ziekenhuis waar het nog erger met haar zal gaan.

De gemeenschappelijke noemer in deze drie gevallen is, dat medische beroepslieden weigeren hun ME-diagnoses te geloven of de NICE-richtlijnen (2021) te volgen, waardoor vervolgens in alle gevallen hun gezondheid verslechterd is – tot het punt waarin ze een ernstig risico lopen te sterven.

Dit is te danken aan de met luide stem verkondigde decennialange psychologisering van ME door een kleine maar invloedrijke groep medische professionals – wat uiteindelijk heeft geleid tot een vergiftigde manier waarop veel te veel ME-patiënten worden behandeld door de staat en de maatschappij.

Met dank,

De ME-gemeenschap, de Chronic Collaboration en hun bondgenoten

*De NHS (National Health Service) is het openbare gezondheidszorgstelsel van het Verenigd Koninkrijk.

Bron: oproep Steven Topple e.a.
foto: Pixabay
Zie ook de post op fb

Plaats een reactie