Uitvaart Gisella Zuidema (* Haarlem, 22 februari 1971 – † Drachten, 14 juni 2024)

Vandaag vindt om 14 uur de uitvaart plaats van Gisella ‘Giesje’ Zuidema, die vrijdag 14 juni op 53-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van zeer ernstige ME.

Haar echtgenoot Bart publiceerde op haar tijdlijn de rouwkaart, met de mededeling dat de uitvaart (ook) digitaal bijgewoond kan worden in de Zuiderkerk in Drachten. De link naar de dienst is https://www.youtube.com/watch?v=yYk7MobFg2A .

Velen van jullie reageerden geschokt op het bericht van haar overlijden. Ze was bij velen zeer geliefd omdat ze ondanks de ernst van haar eigen ziekte altijd opbeurende woorden voor anderen over had, en elke gelegenhed aangreep om door te blijven vechten, als het ware ‘on borrowed time’.

Zo schrijft de in Frankrijk wonende Nederlandse ME-patiënte Pol Sabven over hun kontakt:

“Ze was al jaren ziek. Vooral de laatste meer dan 2 jaar. Maar ze zei: “ik push het zover ik kan en iedere overwinning is meegenomen. Nou kijken of ik zijn volgende verjaardag haal”.  En ja ze deed het toch maar!!!

“Nu wil ik nog een keer kerst halen en mooie souvenirs voor ze maken.” En iedere keer schreef ze aan me via Messenger: Mop kijk ik heb het toch maar weer geflikt!!” Maar sinds afgelopen maart is het snel afwaarts gegaan. En dan zegt je lichaam ineens stop.

Ik had aan Giesje gevraagd of ze mij iets zou kunnen sturen, ik dacht aan een grote kraal. Om die iedere dag te kunnen dragen.

Begin februari ontving ik deze engel.

Een oceaanjaspis.

Zij is nu zelf bij de Engelen.

Giesje was altijd open voor een woordje. Al was ze nog zo moe, ze liet me nooit zonder ff terug te schrijven.

Velen gaan haar missen, maar ze laat velen ook met dierbare herinneringen achter. We wensen met name Bart, Jakob, Gerard en Marke en Sietske en hun kinderen alle kracht om dit verlies aan te kunnen.

Team ME Centraal
met dank aan Pol Sabven voor de vertrouwelijke uitwisseling en de foto van de engel

zie ook de post op fb

2 gedachtes over “Uitvaart Gisella Zuidema (* Haarlem, 22 februari 1971 – † Drachten, 14 juni 2024)

  1. Het is misschien ongepast omdat op deze plek op te merken. Maar ik hoor regelmatig dat de schuldigen aan de veruit ondermaatse zorg van en onderzoek van ME-patiënten hun winsten in de zak zullen steken en rustig zorgeloos kunnen genieten van hun pensioen.

    Je hoeft de uitvaart van Gisella maar bij te wonen om te weten dat dit nooit gaat gebeuren. De trauma’s en het lijden van de nabestaanden zullen generaties lang blijven bestaan.

    Schuldigen aan dit institutioneel en systematisch eeuwenlange ondermaatse zorg aan ME-patiënten en onderzoek naar ME: Think again! This will never just pass by. De overgenerationele trauma’s zijn hiervoor te diep en te groot.

    Like

Plaats een reactie